go to theme option > integration > add code to head and add this code

Všetko, čo potrebujete vedieť o firemnej identite

Čo je to „firemná identita.“

Zakladáte novú firmu alebo živnosť a chystáte sa podnikať.  Pripravte sa na divokú cestu, ktorá bude ako plavba na mori. Raz je more pokojné a plavbu si vychutnávate, no inokedy je more rozbúrené a vy bojujete o prežitie. Rovnaké to je aj v podnikaní. K tomu aby ste zvládli všetky prekážky a dokázali ste sa posúvať vyššie a držať sa v hladine ziskovosti, musíte robiť veľa rozhodnutí a krokov. Niektoré budú správne a na veľa ďalších sa popálite, ale to vás musí posúvať vpred. Niekedy platí, že netreba sa vzdávať, ale niekedy musíte vedieť zhodnotiť či ste sa vybrali správnym smerom a ak zistíte že nie, jednoducho to nechajte a začnite novú vec.

Volám sa Ján Zajac a som konateľom kreatívneho štúdia Rabbitstudio, v ktorom sa primárne zameriavam na tvorbu firemných identít. Venujem sa štúdií logotypov a kreatívnej tvorbe identít. Veľmi rád sa s vami podelím o moje vedomosti a skúsenosti z tejto branže.

Jeden z krokov, ktorý musíte vyriešiť v úvode podnikania  je to, ako bude vyzerať vizuál vašej firmy. Ako bude posolstvo odovzdávané vaším klientom. Aký pocit v nich chcete vyvolať.  Hovoríme tomu Firemná identita. Je to jasne zadefinovaný  vizuál celej firmy. Obsahovať by mal logo, firemné farby, firemné  fonty  a navrhnutý dizajn používania identity . Vizuál všetkých reklamných a firemných predmetov musí byť jednotný, čo umožní ľudom rýchlo identifikovať vašu firmu a jednoduchšie si ju zapamätať. Ak budú všetky vaše propagačné materiály a firemné predmety vyzerať  dizajnovo rovnako (ako napríklad leták, FB post, logo web…), vaši klienti si budú spájať tieto predmety s vašou firmou bez toho, aby si prečítali logo či názov webu. Proste im to podvedomie našepká, že tento vizuál je váš. Spoja si vašu reklamu s vašou firmou a ani si to nebudú uvedomovať. Ich podvedomie už bude automatický vedieť o akú firmu ide. V tej chvíli získate moc nad podvedomím svojich zákazníkov. Oni vás budú milovať a povzbudzovať, pretože im budete blízky. Aby ste toto docielili, je dôležité odborne navrhnutie a realizovanie firemnej identity, ktorá bude jednotná a funkčná. Všetky materiály spojené s vaším podnikaním musia spolu súhlasiť a ladiť. A verte mi, efekt sa skôr či neskôr dostaví.

 

Čo je to Dizajn Manuál.

Celá navrhnutá firemná identita musí byť zapísaná v dizajn manuále. Je to dokument, kde je zapísané použitie loga, varianty jeho používania, čiernobiele verzie loga, ako logo používať na fotografiách či pozadiach, zakázané použitie loga, merkantílie a ďalšie. Zapísané sú tiež kódy farieb, ktoré sú použité v logu a ktoré majú sprevádzať celú identitu firmy. Ďalej musí obsahovať informácie o použitom fonte v logu a fonty, ktoré budú používané v rámci celej firemnej identity. Nájdete tam aj navrhnuté používanie grafických prvkov, ako sa má identita používať v praxi. Každý kto príde do spolupráce s vašou firmou, či už to bude niekto kto Vám bude tlačiť vizitky alebo navrhovať nejaké propagačné materiály či úpravy na webe, musí dodržiavať zhotovený Dizajn Manuál. Nesmie si vymýšľať vlastné farby či používať jeho obľúbené fonty. Musí sa prísne držať firemného dizajn manuál. Ak sa Vám to podarí dodržiavať, tak časom si vybudujete silnú identitu. Bude to vaša silná zbraň. Množstvo podnikateľov podceňuje firemnú identitu, nekladú na to dôraz a ich dizajn firmy nie je zjednotený. Avšak veľmi sa mýlia. Peniaze investované týmto smerom sa dokážu vrátiť niekoľko násobne v pravidelných intervaloch. Podvedomie zákazníkov je dôležité pre získanie ich dôvery.

 

Najdôležitejšie položky firemnej identity.

Logo – originálne, vyjadrujúce hlbšiu myšlienku. Logo musí obsahovať farby, ktoré následne budú využívané aj vo firemnej identite. V príklade ak v logu použijete červenú a čiernu farbu, tak tieto farby budete používať všade. Na letáku, na webe, vo vizitkách, proste vo všetkom čo bude spojené s Vašou firmou. Použitie iných farieb sa neodporúča, jedine ak by doplnkové farby boli vybrané pri tvorbe firemnej identity a boli zapísané v dizajn manuále.

Farby – tie musia byť presne zadefinované a využívane vo všetkých propagačných a iných firemných predmetoch, tak ako to je spomenuté v odseku vyššie.

Font – ktorý využijete v logu by mal byť tiež predmetom firemnej identity. Samozrejme k logu je dobré vybrať ešte 1 ďalší font, ktorý budete využívať vo svojej firemnej identite (letáky, vizitky, webke a pod…).

Používanie grafických prvkov a celej firemnej identity:  Ak je všetko v rámci identity nastavené (logo, farby, fonty) je dôležité vymyslieť, ako sa to bude používať v praxi, či už na vizitkách, hlavičkovom papieri či webstránke. Je preto potrebné vyhľadať odborníka, ktorý navrhne celú firemnú identitu a navrhne jej využívanie tak, aby vynikla originalita a funkčnosť pri používaní. Tvorbe firemnej identity sa odborne venuje moje Kreatívne štúdio „Rabbitstudio.sk“.

 

Prečo je firemná identita potrebná.

Tak ako som to spomínal vyššie. Potenciálni zákazníci si vás budú lepšie a rýchlejšie pamätať. Začiatok podnikania budete mať jednoduchší, v marketingu to bude rýchlejšie a efektívnejšie. A časom sa vaša firemná identita domestikuje. Ak ju budete stále pchať ľuďom na očí (napr. pomocou Facebook reklamy), tak ľudia začnú vnímať vašu firmu ako priateľa. Budú jej viac dôverovať. Budú podvedome vedieť, že vás už niekde videli, že vás poznajú. Budete im priateľskejší. A ak je potencionálny zákazník spokojný a nič ho nevystraší, s radosťou u vás nakúpi. Uvediem príklad z praxe, trošku nediplomatický, ale ľahko pochopiteľný. Ak sa stretnete s človekom, ktorý nie je na prvý pohľad najkrajší, teda je škaredý, budete ho tak vnímať. Ak sním začnete tráviť viac času, jeho tvár začnete vnímať  ako priateľskú a nepríde vám už tak škaredý. Jeho tvár si vlastne domestikujete. Už ju poznáte, už jej veríte, už je pre vás sympatická.

 

Nepodceňujte logo.

Práve túto časť podceňuje veľké množstvo firiem či podnikateľov. Logo je jediný grafický prvok, ktorý bude úplne všade. Na vizitke, na letáku, na webe, na tričku… Preto musí byť logo dobré vymyslene a funkčné pre používanie. V mojom grafickom štúdiu sa podrobne venujem štúdiu logotypov. Každé dobré logo má nejaké svoje pravidlá. Z pochopiteľných dôvodov nebudem tieto pravidlá (moje know-how) prezrádzať.  Takže majte jasnú myšlienku, čo má vaše logo prezentovať, čo z neho majú potenciálni zákazníci cítiť. Druhá strana loga je technická. Logo nesmie byť prekombinované aby ste potom s ním nemali problém, ak  si ho budete chcieť nechať vytlačiť či dokonca vyšiť. Funkčnosť loga je dôležitá, správny grafik vie ako na to.

Práve od loga sa bude odrážať ostatná časť celej firemnej identity. Je to akýsi základný pilier vizuálu.  Uvediem príklad v praxi s použitím zlého a dobrého loga. Predstavte si, že ste v meste, ktoré nepoznáte. S partnerom sa prechádzate po námestí a chytí vás hlad. Potrebujete sa najesť. Samozrejme v dnešnej dobe nie je problém vytiahnuť mobil a pozrieť si referencie napríklad na tripadvisor. Ale predstavte si, že ste veľmi hladný a stojíte na námestí, kde pozeráte na dve pizzérie, ktoré sú neďaleko vedľa seba. Na vchodových dverách majú obe svoje logo. Jedno logo je staré a nemoderné (preplácané farby, razí z toho proste minulosť), a druhé logo je moderné a elegantné. Neviem ako vy, ale môjmu oku by ulahodili elegantné logo, ktoré vo mne vzbudí  profesionalitu a dôveryhodnosť. Podvedome budem teda viac dôverovať v dobrú pizzu práve logu, ktoré pôsobí kvalitnejšie (áno ja viem to nevylučuje to, že pizza nemusí byť dobrá) a nevyvolalo vo mne zlé pocity. Takže pôjdem otestovať jedlo do pizzérie s elegantným logom ,ktoré na mňa pôsobí dôveryhodnejšie, ako pizzéria s nevkusným logom. Preto nepodceňujte  silu loga. Navyše investícia do loga je jednorazová, preto nevidím dôvod prečo na logu šetriť. 

Firemná identita musí obsahovať aj web.

Áno. Je to neoddeliteľnou súčasťou moderného podnikania. Myslím, že jej dôležitosť ani nemusím vysvetľovať.  Je tiež dôležité aby aj webstránka bola prepojená s firemnou identitou. Ak tieto veci nebudú fungovať ako celok, nemá zmysel s tým začínať.  Od momentu kedy sa navrhne logo prejde firemná identita k navrhovaniu sprievodnej grafiky a webstránky. V tej chvíli už máte dizajn manuál podľa ktorého sa riadim pri tvorbe webstránky. Webstránka musí byť okrem vizuálneho prepojenia s identitou aj dobré nastavená a používateľský príjemná. V našom šargóne tomu hovoríme „UX dizajn“. Ten ma na starosť nastaviť používanie webstránky  tak, aby sa návštevníci webu vedeli jednoducho orientovať, aby obsah ktorý hľadali vedeli veľmi rýchlo vyhľadať.  Pri tvorbe webstránok venujem tejto časti veľkú pozornosť. Obsah vytváram „user firendly“ a dbám na to aby na stránke prevládala jednoduchosť a nie chaos. Jedna vec je prilákať na webstránku zákazníka, a druhá vec je vedieť ho na nej udržať. Obsah musí byť obsiahli, a musí byť servírovaný „po lopate“ a priamo.

 

Správny pocit z firemnej identity.

Celkový výsledok firemnej identity musí opisovať konkrétnosť a zameranie firmy, ktorú prezentuje. Ak napríklad rozbiehate svadobný salón, určite nebudete v rámci identity využívať napríklad autá či motorky. Ale skôr niečo čo opíše podstatu podnikania. Niekedy to môže byť niečo čo priamo opisuje tému napríklad svadobné šaty či iné piktogramy z prostredia svadby. Ale je fajn siahnuť aj po personifikovaných nápadoch či dokonca abstraktných. V príklade môžete vytvoriť svadobný salón, ktorý sa bude volať „Salón u sedmokrásky“. Je to príjemná personifikácia sedmokrásky k svadbe. Sedmokráska prezentuje čistotu a krásu rovnako ako nevesta v svadobný deň. Firemná identita by bola vytváraná pomocou sedmokrásky.  Alebo  „Svadobný salón Androméda“. Androméda je vesmírna galaxia, ktorá je najbližšia k tej našej. To môže príjemne opisovať plnosť farieb a záhadnosť, čo je prirovnateľné k zážitkovej svadbe. Tu by bola firemná identita vytváraná inšpiráciou galaxie Androméda. Nápady môžu byť naozaj rôzne, ja osobne rád vymýšľam takéto zábavnejšie a zmyselnejšie názvy.

Nie je to len o vonkajšom vzhľade.

Firemná identita nie je len o tom, čo vidíte navonok. Je to aj o vnútornom zameraní. Podnikanie nie je len o tom niečo predávať a ponúkať, ale aj uznávať hodnoty. Vyšlite svojím zákazníkom hlbšiu myšlienku. Dajte im najavo, že nechce z nich len vytiahnuť peniaze, ukážte im, že máte aj hodnoty. Napríklad ak máte v pláne správať sa ekologický ako firma, dajte si to do vnútornej firemnej identity a naučte seba a svojich zamestnancov správať sa ekologicky. Vaši zákazníci to vycítia a určite vás za tieto sympatické a múdre správanie odmenia svojou vernosťou.  Môžete tiež ukázať zákazníkom svoje morálne a rodinné hodnoty. Správajte sa k zákazníkom úctivo, ukážte im ,že im pomôžete aj v ťažkých situáciách. Alebo môžete vyjadrovať vzdelanie, radosť, priateľstvo. Zvoľte si svoje vnútorné hodnoty firemnej identity a naučte sa ich vyžarovať a používať.

Držte sa jednoduchosti, ktorá je zložitejšia ako zložitosť sama. Investujte jednorázovo do vybudovania identity a držte sa svojho sna.

 

Kategórie